Elán křtil nové CD v Divadle Kalich

Legendární Eláni pokřtili CD irskou whiskyV Divadle Kalich se 21. dubna 2023 konalo slavnostní představení muzikálu Voda (a krev) nad vodou. Slavnostní proto, že v závěru večera na jeviště vstoupili tři členové skupiny Elán, aby pokřtili nové CD s písněmi z muzikálu. Křtu CD se ujali Jožo Ráž, Ján Baláž a Vašo Patejdl, a tentokrát se nekřtilo, jak bývá zvykem šampaňským, ale pravou irskou whisky. Premiéru měl muzikál 5. září 2019, a od té doby si představení i přes covidovou pauzu sedlo, všichni interpreti podali fantastické výkony, od hlavních představitelů až po skvěle sehranou company. Jsme potěšeni, že jsme mohli být při tom, a můžeme se s vámi o tento zážitek podělit..

Představení je proloženo velkým množstvím skvěle vystavěných a energií nabitých tanečních číselPo úspěšném muzikálu Osmý světadíl, který se v Kalichu hrál několik let, vznikl nový muzikál Voda (a krev) nad vodou, rovněž s hity skupiny Elán, a opět v režii Jána Ďurovčíka. Zpočátku vyznívá trochu zvláštně, když dialogy probíhají v češtině a písně se zpívají slovensky, ale postupně si na to i divák, který nevyrostl na hitech Elánu, prostě zvykne. Jak už Ďurovčík několikrát prokázal, klade důraz na výběr kvalitních umělců, kteří musí odvádět vysoké profesionální výkony po stránce herecké, pěvecké a samozřejmě i taneční. Ďurovčíkovy choreografie jsou efektní, ale velmi náročné, takže nikdo ze souboru se během představení nezastaví. Devízou představení je fakt, že v Divadle Kalich dostávají šanci i mladí, začínající umělci, kteří dovedou pořádně překvapit svou profesionalitou a svými výkony.

Adam chce Terezu získat pro sebeDěj muzikálu stojí na velmi silném příběhu dvou kamarádů Lukáše a Adama, kteří spolu vlastní IT firmu. Lukáš chodí s Terezou, do které je ovšem tajně zamilovaný i Adam. Na jednom večírku dojde k vraždě, ze které je obviněn Lukáš. Ten si ovšem nic nepamatuje, protože byl opilý, a tak je nakonec odsouzen k dvaceti letům za vraždu, o které vůbec netuší, jestli ji spáchal. Ač Terezu miluje, rozhodne se, že po ní nemůže chtít, aby na něj tak dlouho čekala a rozchází se s ní. Terezu si vezme za ženu Adam, narodí se jim syn. Ve druhé polovině představení je Lukáš pro dobré chování propuštěn z vězení dříve, a v přestrojení, podobně jako Monte Christo, začne pátrat po tom, jak to s vraždou - kvůli které byl odsouzen - vlastně bylo. Pointu vám neprozradím, neboť druhá polovina muzikálu je plná zvratů a překvapení, i včetně konečného rozuzlení příběhu, o který bych vás nerada připravila. Je však pravda, že kolega fotograf již o přestávce z náznaků vydedukoval, jak to mohlo být, a nakonec ukázalo se, že měl pravdu!

Slzy Marianny byly opravdovéHlavní roli Lukáše ztvárnil Roman Tomeš, který podal po všech stránkách neuvěřitelný výkon, nejen kvalitou zpěvu a svým hlasovým rozsahem, ale především emocemi, které do své role vložil. Hlavní ženská role Terezy byla svěřena Marianně Polyákové, která je na scéně Divadla Kalich novou tváří, ale o to více překvapivý byl její brilantní výkon jak po stránce pěvecké, tak po stránce emocí. Seděli jsme v první řadě, a tak nám lítal mráz po zádech, když jsme jí po tvářích viděli stékat opravdové nefalšované slzy. Dalším hlavním představitelem byla stálice Divadla Kalich Jan Kříž, který podal rovněž excelentní výkon, a o to překvapivější, protože jeho role má tentokrát do klaďase hodně daleko. Jan se nám tento nositel dvou Cen Thálie svěřil, je potěšen, že si mohl také jednou vyzkoušet roli padoucha.

Marika Procházková a Jan Tenkrát ztvárnili zamilovanou dvojici Godzilly a FeraZa zmínku stojí i další role v muzikálu, osobně mě mile překvapila Marika Procházková, která se představila ve dvou krajních polohách. Jednak skvěle ztvárnila bachařku Godzillu, která se s vězni rozhodně nemaže, a pak něžnou a cituplnou ženu, když se zamiluje, což samozřejmě působilo komicky a diváci to přijímali s povděkem. Jejím protějškem byl vězen Fero, kterého skvěle ztvárnil Jan Tenkrát, a i on se postaral o nejednu humornou situaci. Výborně se své dvojrole Čaby a Obhájce ujal také Michal Pleskot. Velkou pochvalu si zaslouží i všichni ostatní herci včetně brilantně sehrané company, mezi nimiž se objevila řada nových tváří.

Lukáš se po 15 letech opět setkává s TerezouVýtvarník kostýmů Roman Šolc odvedl jako vždy skvělou práci. Protože se jedná o muzikál ze současnosti, musel vytvořit civilní oblečení, ale i vězeňské stejnokroje. Scénografie se ujal Martin Černý. Jednoduchou scénu tvoří vězeňské cely, které se během děje pohybují, vysunují, nebo zakrývají, aby vytvořily jiný obraz, například v civilním světě. Změny probíhají rychle a působí skutečně efektně. Herci těmito buňkami procházejí, když se prostředí mění a mohou v nich třeba i mizet. Velmi efektně díky těmto buňkách vyzní například duet Adama a Lukáše  “Dve a dve” v závěrečné části příběhu. Jindy ze stran například vyjíždějí police s rekvizitami.

Scéna Martina Černého je variabilní a neustále se proměňujeZe známých hitů Elánu v muzikálu zazní hity “Tanečnice z Lúčnice”, “Voda, čo ma drží nad vodou”, “Kočka”, “Sestrička z Kramárov”, “Amnestia na neveru”, “Zlodej slnečníc”, “Zaľúbil sa chlapec”. Vašo Patejdl pro tento muzikál dopsal novou píseň s názvem “Vinny, nevinny”, kterou otextoval Ľuboš Zeman. Byla napsaná pro Lukáše a stala se velkým hitem a vyvrcholením celého představení. Všechny písně v muzikálu dostaly rockovější kabát, jindy byly přepracovány do duetů nebo hromadných scén, a v konečném důsledku možná vyznívají i lépe než v originálním podání Elánu. O úpravy se postarali Vašo Patejdl s Ľubomírem Dolným, za což si zaslouží velkou pochvalu. Pro divadelní představení zvuk skvěle upravil Jan Zázvůrek. Kdo jste ještě muzikál Voda (a krev) nad vodou neviděli, určitě se na něj zajděte podívat. Čeká vás zajímavý příběh, plný nečekaných překvapení a zvratů, ale především vynikající herecké, pěvecké a taneční výkony, spousta skvělé muziky skupiny Elán v novém kabátě, a zkrátka nevšední zážitek, na který budete dlouho vzpomínat. Lákavé jsou i další alternace, jejichž zvučná jména zaručují, že se budete dobře bavit.

Po předčasném propuštění z vězení Lukáš zjišťuje, že Tereza si mezitím vzala Adama a má s ním syna, kterému už je patnáct let Diváci nechtěli účinkující pustit z jeviště Finálovou píseň si zazpívali všichni společně Roman Tomeš odvedl v roli Lukáše skvělý výkon
Marika Procházková si užívala roli bachařky Godzilly, ale ukázala i svou lepší, zamilovanou stránku Syna Terezy Davida výborně ztvárnil Kryštof Koníček Společná fotka Elánu s účinkujícími samozřejmě nemohla chybět Nositel dvou Cen Thálie Jan Kříž opět nezklamal a podal skvělý výkon
Marianna Polyáková je novou posilou ansámblu Divadla Kalich Elán popřál divadlu Kalich a hercům ještě mnoho dalších repríz Za Elán přijeli pokřtít CD Vašo Patejdl, Jožo Ráž a Ján Baláž Skladatel Vašo Patejdl zářil spokojeností

Osoby a obsazení
Lukáš Roman Tomeš / Zbyněk Fric
Adam Jan Kříž / Tomáš Löbl