Močál či bažina, zazpívají i Jožina

Autor muzikálu Ivan ''Jožin'' MládekRodinný muzikál Močál Story Ivana Mládka bude mít tu čest být uveden na prknech Hudebního divadla Karlín, a stát se tak prvním představením při příležitosti otevření nové Malé scény dne 20. listopadu v 19:30 hodin. V tuto chvíli přípravy vrcholí, konají se poslední zkoušky, herci pilují své hlasy, a diváci se mohou těšit již brzy na představení, ve kterém zazní písničky Ivana Mládka, jako je například notoricky známý „Jožin z bažin“, „Pochod Praha-Prčice“ nebo „Medvědi nevědí“ a mnoho dalších známých Mládkových hitů. Stejně tak vás určitě osloví a vtáhne příběh humorně laděný ve verších napsaný, který dává muzikálu další rozměr a posouvá jej až do absurdna. Nebude to žádný revival band a neuslyšíte ani hlas Ivana Mládka – upřímně řečeno a při vší úctě k němu – kdo by to celé sám zazpíval...

Obsazení muzikálu Močál storyNaopak se představí osobnosti neméně známé, jako jsou Martin Písařík, který svým hereckým uměním určitě ještě umocní absurdní humor a kterého alternuje Martin Sobotka v hlavní roli Komisaře Jaroslava Bambuly, policistu Rotného Vény „Rambo“ Dopila si zazpívá Filip Hořejš, Stáňu Polákovou ztvární Iva Pazderková nebo Michaela Tomešová, Dášu Novákovou Barbora Munzarová nebo Radka Coufalová. Company tvoří Gabriela Urbánková, Lucie Chlumská, Jan Vlas, Josef Fečo a Martin Überall. Představení doprovodí samozřejmě živá kapela, ve které zazní hudební nástroje typické pro Mládkovu hudbu, tedy banjo, valcha, varhany a tuba.

Muzikál bude mít svou premiéru po 20 letech od svého vznikuA jak to vše začalo? Ivan Mládek před dvaceti lety napsal scénář pro dětský muzikál pro Aura-Pont, kde propojil text a hudbu humorem jemu vlastním, a vznikl tak scénář, který se bohužel nerealizoval a roky ležel pod zámkem v agentuře Dilia. Naštěstí tento zámek prolomila a na světlo světa toto dílo vytáhla rodinná produkční firma Pixa-Pro. Dvougenerační firma o čtyřech lidech, jejichž společné příjmení je Pixa a kde každý plní svou úlohu. Dramaturgii tohoto představení převzal do svých rukou Jan Pixa a Malou scénu vede Lenka Pixová, jejíž záměr je využít scénu i k aktivnímu zapojení dětí do hudebního programu, aby nebyly jen pasivním posluchačem a aby tento sál posloužil rovněž i k hledání nových talentů. Alena Pixová je producentkou a vedoucí produkce a Kristýna Pixová ztvárňuje písňové texty k představením Pixa-Pro.

Tisková konference se povedlaDnes, 19. září 2023, se tedy konala historicky úplně první tisková konference v tomto sále, kterou uvedl PR a tiskový mluvčí HDK Tomáš Matějovský. Poté se slova ujal ředitel divadla Egon Kulhánek, který poukázal na tradici velké scény Karlínského divadla a zmínil i první představení „Lucie větší než malé množství lásky“, které se konalo před deseti lety a které svým způsobem ovlivnilo skutečnost, že věková hranice lidí, kteří navštěvují muzikály, klesá. Upozornil rovněž na nově vznikající a modernější logo HDK v pestrých barvách, které zaznamená ještě určité úpravy. Tiskové konference se dále zúčastnili režisér představení Vilém Dubnička, umělecký ředitel HDK Pavel Polák, a samozřejmě nemohl chybět autor scénáře a hudby Ivan Mládek, dramaturg Jan Pixa a vedoucí Malé scény Lenka Pixová.

Ivan Mládek mezi herciUrčitě je třeba zmínit ještě další jména z realizačního týmu, která se na tomto díle podílejí: choreograf Tomáš Smička, scénograf Martin Černý, kostýmní výtvarnice Andrea Pavlovičová, dirigent Felix Slováček jr., který se ujal i hudebního nastudování, Pavel Dautovský (light design) a Lumír Havlas (sound design). Co více dodat? Určitě si zapište do kalendáře datum 20. listopadu 2023 a nenechte si ujít světovou premiéru muzikálu Močál Story – rodinnou hudební komedii Ivana Mládka. Musicalnet u této události rozhodně nebude chybět a přinese vám z premiéry reportáž.

Martin Písařík: Písničky Ivana Mládka pro mě znamenají úlevu...

Písničky Ivana Mládka známe všichni. Co znamenají pro tebe?
Pro mě vždy znamenaly úlevu, protože ten humor, ty příběhy v nich obsažené byly úžasně vtipné. Takže za prvé jsem chvilku řešil problémy jiných, neboť v těch písních se někdy řeší i fatální problém, a za druhé tu úlevu v té zvukomalebnosti, která je pro jeho rukopis typická.

Poslouchal jsi je také na cestě jednou stopou po Africe?
Jasně! Po cestě na motorce po Africe jsem měl v helmě pár vybraných písniček Ivana Mládka, a když jsem byl v nějaké pekelné situaci, a bylo mi ouvej, a hrála jedna z těch písní, tak jsem se celý rozsvítil, rozesmál a najednou nebyl problém tak veliký, a věděl jsem, že to nakonec dobře dopadne.

Jaká je tvoje oblíbená písnička?
Já mám několik oblíbených písní, jako "Jez" a moje nejoblíbenější písnička jsou "Zkratky"!
Martin Písařík v rozhovoru s Michalem ŠkvoremZ PLR do MLR jel jsem přes ČSSR,
SNB mé DKW si stoplo na TK.
Mé DKW SPZ ABT 25-50
musí teďka na GO do ČSAO.

To je geniální písnička!

Jak se ti líbí nástrojové obsazení? Co třeba valcha?
Valcha musí bejt, valcha je správně, to tomu dodává rytmus a zvukově se to bude blížit původnímu zvuku kapely Ivana Mládka. Je zbytečné se snažit o předělávky do nějaké jiné instrumentální podoby - to by lidi rozčílilo, oni ty písničky znají, a chtějí je slyšet tak, jak je znají. Takže už jen my se musíme snažit, aby to mládkovsky znělo, ale nesmíme se snažit zpívat to úplně stejně jako Ivan Mládek. To totiž kromě Mládka nikdo jiný nedokáže.

Viděl jsi video s taneční kreací Ladislava Gerendáše v písni Jožin z bažin?
Tak ta je samozřejmě geniální. Nevím, jestli se nám k tomu podaří alespoň přiblížit. Budeme se ale snažit o ten naivismus, popisnost - ta není v normálním představení žádoucí - tady si to můžeme dovolit, a dát ji naplno, a vyprávět ty příběhy popisně. Na to se těším.

Budete zapojovat diváky do scének?
Já bych rád - já to dělám rád, i když se to nesmí - jako třeba v muzikálu Sestra v akci (pozn. Martin díky vložené one man show v jedné scéně pobavil nejen diváky, ale rozesmál i Lucii Bílou a protáhl muzikál asi o 10 minut). Ale protože je celé dílo ve verších, takže je to tak přesný a precizní, že každá improvizace by nás vyhodila z tempa, tak se to zhroutí. Spíše diváci osloví nás, když změníme nebo spleteme text písně, nebo si s námi rádi zazpívají.

Držím palce a zlomte vaz.
Vem tě čert.