Zapomenout na Shakespeara se nedá!

Divadlo umřelo, ať žije divadlo!Jít či nejít? Toť otázka! I to by mohl William Shakespeare říci o nové bláznivé muzikálové komedii Janka Ledeckého Zapomeňte na Shakespeara!, jejíž premiéra se konala 28. října v Divadle Hybernia. Ale hned by dodal Jistě jíti! Jak sám žijící autor naznačil, posbíral reálné vtipné situace z prken, která znamenají svět, doplnil je zajímavou hudbou - z jeho dalších muzikálů i zbrusu novými songy, okořenil vtipnými dialogy, promíchal, a než vše upekl, poradil se s Willem. Ten se prý smál, a tak toto dílo spatřilo světlo světa. Faktem je, že i kdyby se nic nepovedlo, jak má, tak ústřední píseň "Nedotýkejte se andělů!" stojí za více než jen jeden poslech a není divu, že trhá hudební žebříčky. Dílo je koncipováno jako divadlo na divadle - což je pro diváka zajímavé samo o sobě. A k tomu ještě neotřelý příběh, skvělí herci, zajímavá hudba a vtipné nápady jsou ingredience, ze kterých se vtipné dílo povede.

Co všechno se stane v divadle, které náhle změní svého majitele?

Konkurs do nového dílaZkáza Divadla Svět je na spadnutí! Ředitele divadla Tondu si zavolá jeho právník Max Rosler, že ekonomická situace je neudržitelná. A tak je tady racionální řešení! Buďto divadlo zbourat, pozemek pronajmout na stavbu parkovacího domu, nebo ho zachránit s tím, že bude do tří týdnů premiéra nového programu! A tak herci Divadla Svět zkoušejí novou premiérou zachránit, co se dá. Když na pódium přijde nový režisér Marek Ádler, diví se: "Proč si nerozsvítíte? Jo, vy máte, ještě stará světla! Tak to jsem z toho… Janek!"

Nová posila Elis zvládá ledacosNa konkurz mimo jiné přichází dívka ze zámoří Elis Bart, která svůj životopis předala panu režisérovi, a ten ostatním hercům řekne: "Podívejte se, jak to má být napsané, až mi to zas přinesete napsané na tácku od piva!". A tak Elis přijmou do divadelní party, ale všichni si myslí, že je protekcí nového majitele. Začínají zkoušet unikátní hudební komedii, ve které se tančí fackovací tanec, zpívá, herci hrají na lahve. Marek se dlouho bránil, ale nakonec ho ředitel donutí vytvořit to, po čem turisti prahnou, a to je černé divadlo.

Maskérka Táňa se právě stává hvězdouV průběhu zkoušení Elis objeví v maskérce a uklízečce v jedné osobě Táně, že se v ní skrývá neskutečný pěvecký talent. Elis jí pomůže získat seběvědomí, provede ji nástrahami zpěvu a herectví, a poté začne Táňu přemlouvat, ať se přihlásí na konkurz, že má velký talent, té se do toho ze začátku nechce, ale nakonec svolí. Tak má Divadlo Svět novou hvězdu a ředitel, aby sháněl novou kostymérku. A to všechno je třeba zařídit rychle, premiéra je za dveřmi.

Režírování škrtící scény z OthelaZkouší se také závěrečná škrtící scéna Othella v režii Marka a herců Mártyho a Elis coby Desdemony. Márty však musí odjet na natáčení reklamy, tak se ho Marek pokusí zastoupit. A tak začne režírovat nejen Elis, ale i sebe, a navzdory svým režijním ambicím zjistí, že v rámci škrtících poloh se dostali do aranžmá, které nemají se škrcením už nic společného. Naopak. Oba dva se málem udusí láskou. A tak se porvé píseň "Ve jménu lásky" potkává s dobrým koncem.

Snový rozhovorElis spí a zdá se jí o rodičích, které vidí na své vysokoškolské promoci na Harvardské univerzitě, kde ji chválí a jsou na ni hrdí. Na tu však díky fatální autonehodě nikdy nedojeli. Sen je však důležitou součástí děje, a ačkoliv je vše temné, dobře to osvětluje její duši a konání. Marek dělá snídani a není si tak úplně jistý, jestli komunikuje Elis s ním, nebo mluví ze spaní se svými sny. Když se Elis ráno probudí, dá Markovi najevo, co k němu cítí, on však již ví o machinacích s pozemky. Je však opravdu vše tak jednoznačné?

Volba hmyzí miss, takzvané HmissV divadle se pilně zkouší, a dochází i na černé divadlo, volbu nejkrásnější Hmiss, fackovací tanec, a další vystoupení. Je to tak šílené, že by se to mohlo líbit i turistům. Další den v útulném salónku restaurace Max požádá Elis ruku, protože se mu líbí. A ještě to vypadá na prima kšeft, ale Elis to tak nepřipadá. Poté, když pilně zkouší a začne se blížit premiéra, se vše náhle změní. Jestli k lepšímu nebo horšímu, už nebudu prozrazovat. Jak to celé dopadne, se můžete zajít podívat do Divadla Hybernia.

„Nedotýkejte se andělů na zem padlých“Na premiéře jsme mohli v vidět v roli ředitele Divadla Svět, které má zkrachovat Václava Koptu, právníka Maxe Roslera, kterého ztvárňuje Ernesto Čekan, režiséra Marka Adlera hraje Jan Révai, který skvěle tančí i zpívá. Můžete zde vidět také Lucii Vondráčkovou, která hraje Američanku Elis a perfektně vystihla přízvuk své postavy, která se přistěhovala do Čech. Talentovanou uklízečku Táňu hraje Annamária d´Almeida. Mártyho si zahrál Ladislav Korbel, který zazpíval krásně ústřední píseň Nedotýkejte se andělů! Drzou herečku Renátu si zahrála Michaela Nosková, která při jedné písni byla v kostýmu pavouka a spouštěla se ze stropu. Není nouze ani o akrobatická, taneční čísla a ojedinělou verzi tyrolské dechovky.

Herci, tvůrci a realizační tým pohromaděMě osobně moc zaujala scéna ve snu (stínová), kterou zpívali a tančili (duchové) - rodiče Elis Václav Kopta s Michaelou Noskovou. Moc se mi líbila také choreografie na jezdících teniskách a poté, jak nápaditě použili do scény baterky, když nesvítilo světlo.

Krásných kostýmů se ujala Kristýna Záveská Nováková a nápaditých choreografií Petra Procházka Parvoničová, kdy do nich dokázala vtipně zakomponovat i různé rekvizity a projekce nebo nálady.

Pokud si chcete užít bláznivou komediální jízdu, poslechnout si krásné písně Janka Ledeckého, a to vše v krásném divadelním prostoru, pak doporučuji na toto představení zajít, protože na Shakespeara se zapomenout prostě nedá!

Španělská vášeň v tanci Měsíční láska Divadlo nedáme! Tyrolské tanečky s překvapením
Anděl nebo motýl? Režisér Desdemonu neškrtí, ale miluje Konec scény není koncem divadla Dvě krásné tanečnice
Děkovačkou vše začíná i končí Dvě hvězdy spolu S Lucií Vondráčkovou se fotili všichni Premiéru navštívil i účastník Slovenského národního povstání