Hračička v DBR rozhodně není žádná veselohra

V roli neuroložky Maude se s Lucií Vondráčkovou alternuje Romana GoščíkováV Divadle Radka Brzobohatého je k vidění představení Hračička. Nenechte se však zmást názvem, nejedná se vůbec o žádnou komedii, ale o solidní psycho horror ve stylu Misery nechce zemřít nebo Čekej do tmy. My jsme navštívili hned dvě představení, a to 1. a 11. listopadu 2023, neboť jsme si nechtěli nechat ujít obě ženské alternace. V roli neuroložky Maude alternují Lucie Vondráčková a Romana Goščíková, v roli psychopata Petera řádí Jan Fanta, který alternaci nemá. Thriller napsal americký autor Gardner McKay, do češtiny jeho text přeložil Adam Novák. Hudbu ke hře napsal Lukáš Burian, který se rovněž ujal i režie divadelního ztvárnění příběhu. Scéna a kostýmy pocházejí z dílny Arbedesignu. Jako speciální poradce působil při tvorbě scénického provedení příběhu psychiatr MUDr. Radkin Honzák.

Peter se pod záminkou vetře do domu MaudeHračička je napínavý thriller, který představuje hrozivou fyzickou převahu psychopata i strach jeho oběti, příběh, který se postupně vyvíjí a ani vteřinu nenechá diváka v klidu a udrží ho přes dvě hodiny v napětí, jak vše nakonec dopadne. Zrůdný šílenec unáší krásné ženy, a s nimi pak hraje psychologickou hru. Kupodivu je nezabíjí, ani neznásilňuje, ale obratně si s nimi hraje a manipuluje s nimi, až je nakonec uvede pomocí lobotomie do kómatu. Policie jej nemůže obvinit z hrdelních zločinů, neboť právní systém jeho skutky může vyhodnotit pouze jako ublížení na zdraví. To vše v závěru dovede mladou lékařku, která ošetřuje všechny psychopatovy oběti, aby vzala spravedlnost do svých rukou…

Peter míchá své oběti uspávací nápojPsychiatrička Maude žije na samotě v kopcích nad Los Angeles, vrací se po náročném dni do svého domu. Překvapí ji však nečekaná návštěva. Peter, který se zpočátku jeví jako milý hoch, jí pomohl nastartovat auto, ale posléze zazvoní u jejích dveří s tím, že si u ní zapomněl kapesní svítilnu... Maude ho nic zlého netušíc přátelsky pozve dál, ale to neměla dělat. Z Petera se vyklube zdatný manipulátor, který s Maude pohrává, jak s hračkou. Příběh má několik nečekaných zvratů a diváci jsou napjati až do posledního momentu. Během děje přijde i řeč na záhadného psychopata, který se údajně potuluje v okolí a unáší mladé ženy… A divák začne tušit. Když se situace vyhrotí, Peter se začne smát, že si z Maude dělat jen legraci, a mezi oběma dokonce dojde i milostnému vzplanutí.

V okolí se potuluje Hračička a nahlíží svým budoucím obětem do jejich domovůPeter chce Maude omámit a nenápadně jí nasype do pití uspávací prášek. Maude, která již tuší, koho má před sebou, nápoj za zády Petera nenápadně vylije a omámenou jen hraje… Ale nebudu vám prozrazovat, jak příběh dopadne, nechci vás připravit o chvíle napětí i rozuzlení, jak všechno nakonec dopadne. Pojďme se raději podívat na herecké výkony protagonistů. Jan Fanta ztvárňuje šílence Petera s takovou uvěřitelností, že divákovi lítá mráz po zádech. Jan Fanta mistrovsky zvládá různé výrazy, od šílených pohledů a nečekaných gest, až třeba po drobné chvění prstů na rukou... Jeho herecký výkon je skutečně neuvěřitelný.

Situace se brzy začne dramatizovatV roli Maude alternují Lucie Vondráčková a principálka divadla Romana Goščíková. Těžko říct, která je jako neuroložka lepší, protože obě odvádějí naprosto skvělý a bezchybný výkon. Klobouk dolů před jejich nasazením. Dávají do svých rolí vše a obě hrají skutečně naplno. Nutno ocenit i odvážné eroticky laděné a svlékací scény, kterých se jak obě dámy, tak Jan Fanta, zhostili na jedničku. Představení se zkoušelo nepřetržitě dva měsíce a režisér Lukáš Burian si dal opravdu záležet. Jeho vedení herců je obdivuhodné, a při tom všem nechal i dostatečný prostor pro vlastní vyjádření a uchopení role. Jako odborný poradce při zkouškách působil psychiatr MUDr. Radkin Honzák, a herci tak mohli čerpat z jeho bohatých zkušeností v oboru. Závěrem bych se ráda zastavila u některých výroků protagonistů, které o svých rolích řekli.

Romana Goščíková je v roli Maude velmi přesvědčiváJana Fantu znají diváci spíš z muzikálových rolí, takže rolí Petera rozhodně překvapil. O tom, jak je jeho role náročná, svědčí i několik zranění, ke kterým během zkoušek přišel. „Hraji postavu psychopata, který úplně nedělá hezké věci, zároveň je to manipulátor, sociopat, takže žádná velká švanda to není," řekl o své roli Honza. Svou roli bere tak vážně, že se při zkouškách dokonce zranil. Při nácviku jedné scény ho zranila nožem rozjetá Lucie Vondráčková, a pak si Honza sám poranil ruku o kuchyňskou linku. „Už asi před měsícem mi režisér Lukáš Burian říkal, ať tak netřískám rukou do linky, že to není potřeba. Ne nadarmo mi známí říkají, že jsem atomový herec,“ prozradil na sebe se smíchem Jan Fanta.

Romana Goščíková si coby Maude vytrpí své„Když jsem si přečetla scénář, řekla jsem si, že to musíme dělat. Bylo to ještě před covidem, museli jsme ale počkat, než bude atmosféra na thriller, protože lidi tehdy chtěli jen komedie,“ uvedla představitelka hlavní role Maude Romana Goščíková. Prozradila, že jedna z nejtěžších věcí v představení byla vcítit se do strachu hlavní hrdinky. "A zároveň si vysvětlit, proč bych jednala tak, jak bych jednala, protože se to úplně vymyká logice, ale v tom stresu a stresových situacích člověk často jedná nelogicky a úplně jinak a proti zdravému rozumu, tak to bylo těžké. A potom samozřejmě bylo těžké s Honzou odhodit stud, protože je tam docela nahota a je to i drsné, hodně kontaktní, takže to bylo také takové těžší," dodává Romana.

Maude se nakonec Hračičkovi pomstí za všechny jeho obětiI Lucie Vondráčková věnovala přípravě na roli Maude patřičnou energii a snahu. "Je to o mnoha věcech, ale řekla bych takový základní syžet, když se vám do domu dostane někdo, koho tam vůbec nechcete, tak jak se ho zbavit, to je taková základní linie, a potom tam je samozřejmě spousta dalších momentů, které třeba jako ženy hodně řešíme a říkáme si, jak je možné, že když máme vedle sebe takového grázla, tak se nám to líbí. Já bych nalítla takovým základním záležitostem, které mají v malíčku, a myslím si, že i když je ta holka psychiatr, přesně se v tom vyzná a stejně na to skočí. Jestli se rádi bojíte, tak se přijďte podívat, protože pak budete rádi, že jste vyvázli živí," dodala se smíchem Lucka. Pokud si tedy chcete dopřát nevšední zážitek a pořádnou dávku divadelního strachu, určitě představení Hračička v Divadle Radka Brzobohatého navštivte.

Nezvaná návštěva přichází Peter si s Maude začíná nebezpečně hrát Sexuální napětí mezi aktéry se dá přímo krájet Během děje dojde i na svlékací scény
Dochází na řeč o démonovi Hračičkovi Maude se začíná bránit a Petera zraní nožem Peter míchá pro Maude uspávací nápoj Jan Fanta ztvárnil Petera fenomenálním způsobem
Maude na chvíli uvěří, že si Peter dělal jen legraci a podléhá jeho kouzlu Za chvíli však Maude musí bojovat o svůj život Maude předstírá, že nápoj od Petera ji skutečně uspává Při děkovačce bylo vidět, jak dalo představení oběma aktérům pořádně zabrat

Také Romana Goščíková musí coby Maude umět zacházet s nožem O svlékací scény není v představení nouze Peter se musí po zranění ruky trochu zchladit vodou Stane se Peter pro Maude milencem nebo násilníkem?
Romana Goščíková roli Maude zvládá exceletně Z pohledu Jana Fanty šel strach Představení je plné překvapivých zvratů Nakonec Maude namíchá uspávací nápoj Peterovi
Svléknout se do prádla vyžaduje od herců odložení veškerého studu Maude se rozhodla Hračičkovi pomstít za všechny jeho oběti stejným způsobem, jako jim to dělal on Představení končí lobotomií Petera Romana i Honza podali skvělé herecké výkony

Obsazení a tvůrčí tým
Maude Romana Goščíková / Lucie Vondráčková
Peter Jan Fanta