Faust se převtělil z Petra do Lukáše

Kdo je Faust a kdo Mefisto?Kdo by neznal příběh o Faustovi, který se nechal zlákat vyslancem pekla Mefistem, aby za jistých podmínek mohl získat znovu své mládí a čas, který mu tolik chybí k dokončení svého rozsáhlého díla. Získá-li znovu své mládí a čas, prožije i to, čemu se kvůli práci neměl čas věnovat - lásku, a také s pomocí ďábla získá moc. A to vše výměnou za svou duši, která posledním dnem jeho života propadne peklu. Kdo z nás by takové nabídce odolal? A jak by si ji užil, když by nemohl mít radost, protože by věděl, že vše je jen lest ďábla, který se snaží získat jeho duši? To zjistíme v muzikálu Mefisto!

Lucifer varuje Mefista před unáhlenostíJak se rozhodnout? Mefisto zařídí, aby se ze starého profesora na zkoušku stal mladík, který prožívá vše, na co už dávno zapomněl. Užívá si radostí života a hlavně znovu prožívá nejednu lásku. Jakmile získá mladé tělo a posléze i moc, začne přemýšlet, jakou lstí se ze svého pekelného úpisu vymanit. Díky Mefistovým čachrům Lucifer prohrává sázku s Bohem, a tak nařídí, aby vše, co vzešlo z Mefistovy hlavy, bylo sežehnuto ohněm. Tak se stane, že shoří i úpis a mladý Faust se stává opět starým profesorem. A to vše kvůli velké lásce k Markétce, která tu svou také ještě nenašla.

Profesor Faust našel v Markétce zalíbeníProfesor Faust si tak v závěru celého představení uvědomuje, že znalosti nejsou tím, co by měl v životě získat. Že i duše potřebuje zažívat poznání, ale zcela jiného charakteru.

…Vím, já měl chtít míň,
byly marné touhy mládí zpátky mít.
Vím, víra je v nás,
když ji nemáš, žár se ztrácí, vládne mráz…

Mladý Faust bádá ve své laboratořiV pátek 2. února 2024 jsem měla možnost zhlédnout jednu z posledních inscenací, a to za velmi zvláštních okolností. Zažila jsem výjimečné představení. A to pro blížící se derniéru, a také - což nebývá zvykem - mě mile překvapila přítomnost režiséra Zdeňka Zelenky v hledišti. Pak se ale ukázal důvod, který vedl režiséra začátkem druhé poloviny zastavit představení, předstoupit před diváky a oznámit jim výměnu herců v hlavní roli profesora Fausta. Nikdo z nás netušil, že mladý Faust v podání Petra Ryšavého se celou dobu potýká s vysokými horečkami, a přesto zvládl odehrát velkou část představení, aniž by divák cokoliv poznal. Po oznámení změny herců diváci ocenili výkon Petra Ryšavého velkým potleskem. Na scénu byl tak povolán Lukáš, který dohrál představení do konce.

Lukáš Randák si zahrál mladého Fausta poprvé díky záskoku za Petra RyšavéhoLukáš Randák za běžné situace účinkuje v company, konkrétně jako jeden ze studentů profesora Fausta - v této roli jsme ho mohli vidět během první poloviny představení. S ostatními kamarády, například Ladislavem Korbelem, Štěpánem Kloučkem a Andreou Holou, žijí svůj veselý studentský život, popíjejí v krčmě a zanedbávají výuku. Když se z Lukáše v druhé polovině stal mladý doktor Faust, jeho proměna byla šokující! Lukáš se své nové role mladého Fausta (profesor Faust - ale vlastně Mefisto) ho vydává za své dítě jménem Andreucio, plod studentské lásky) zhostil překvapivě dobře, působil skoro tak, že je běžným alternantem v této roli. Jeho výraz, kdy se stal mocným, byl tak zlý a studený, že se ho i jeho kolegové začali bát.

Za roli profesora Fausta získal Josef Vojtek Cenu ThálieZa zmínku stojí také výkon Josefa Vojtka v roli profesora Fausta a převtělení ďábla Mefista, který se dle slov režiséra též necítil dobře, ale zvládl svou roli výtečně dohrát do posledního spadnutí opony. Jeho ztvárnění je přesným mixem moudrosti a bláznivé touhy být opět mlád, a dokončit své dílo. V představení dále zazářila i Dita Hořínková v roli Laurécie Bosetti, kdy její herecký výkon na scéně vyvolával smích nejen u diváků. Svou roli měla vyšperkovanou jak grimasami, tak i řečí svého těla, a dokázala tak na sebe strhnout pozornost všech přítomných. Také věčně opilý bankéř Mario Bosetti v podání Jaromíra Dulavy, který dokázal svým opileckým chováním pobavit diváky, například když Mefistovi podepíše úpis, a pak volá, že chce vědět, co vlastně podepsal.

Markétka a mladý FaustRáda bych se ještě zmínila o Tereze Bílkové v roli Markétky, kde dokázala lidským způsobem ztvárnit krásu a hloubku prosté dívky, která stále hledá tu pravou lásku, a stále nenachází. Možná že právě v tomto muzikálu se to změní. Také Andrea Holá v roli studentky Sofronie byla úchvatná, nejen tím, jak krásně civilně ztvárnila svou roli, ale především svým překrásným zpěvem, kterým mne očarovala. Dík a obdiv patří i všem ostatním účinkujícím za nezapomenutelný zážitek. Je velká škoda, že se muzikál Mefisto již hrát nebude, ale kdo ví… Třeba Divadlo Hybernia za pár let znovu obnoví smlouvu s ďáblem, a tak se k nám Mefisto opět vrátí.

Muzikál se v divadle hrál od roku 2016, a na jevišti ho mohli diváci spatřit ve 162 reprízách. Doufejme, že zase nějaké další představení v budoucnu přibudou.

Tereza Bílková v roli Markétky Profesor Faust se ďáblu upsal kvůli Markétce Lukáš Randák coby Andreucio získal moc, a Dragonetti mu rád pomůže Komu se upsal věčně opilý bankéř Bosetti?
Zděnek Zelenka oznamuje změnu v obsazení hlavní role profesora Fausta/Mefista/Andreuciho Moc Andreucimu zachutnala… Mladý Faust se snaží Mefista oklamat… Zachrání si Faust alespoň holý život a spasí svou duši?
Krásný kvítek okouzlil duši Faustovu Hospodská Guilieta v podání Renaty Podlipské Dita Hořínková - pardon, Laurécie Bosetti - zářila, kdykoliv byla na scéně Bůh odhalil profesoru Faustovi ďáblovu lest