Malá scéna HDK uvedla komedii Sopranistky

Anna Kotlíková – Kay, Eva Burešová – Kylah, Alena Hladká – Chell, Marta Dancingerová – Manda, Petra Kostková – Oria, Berenika Suchánková – Fionulla a Sára Bukovská – hudební nastudováníCrazy komedii Sopranistky napsal současný britský dramatik Lee Hall podle skotského románu Alana Warnera The Sopranos z roku 1998. Inscenace v roce 2017 získala Cenu Laurence Oliviera za nejlepší britskou komedii. Sopranistky v minulosti uváděl již Činoherní klub v Praze, obnovená premiéra Sopranistek se konala na Malé scéně Hudebního divadla Karlín se 13. 2. 2024 v 19:30 hodin v režii Ondřeje Sokola. Sál byl zaplněn do posledního místečka, což svědčí od velkém zájmu o tuto hru. Na premiéru jsme se byli podívat a přinášíme vám z ní své první dojmy.

V představení není nouze ani o nadržené chlapyNejdříve pár slov k ději. Partička šesti holek z dívčí církevní školy se připravuje na sborovou pěveckou soutěž, ale jakmile opustí brány školy, náhle nabytá svoboda se jim začne brzy vymykat z rukou. Na první pohled se zdá, že se jedná o sérii ztřeštěných, na sebe navazujících scének, ve kterých není nouze o vulgarity a hojné zvracení během jednoho nekončícího mejdanu, oddávají se sexu, alkoholu a drogám. Na druhý pohled nám představení nabízí příběhy jednotlivých aktérek, které mají každá své vlastní velké starosti a problémy, jedné z děvčat se vrátila rakovina, druhá je těhotná, další přišla na to, že je lesbička…

Válečná porada Sopranistek před dalším mejdanemNejvětší devizou představení je asi hudební stránka, všechny herečky výborně zpívají, mají výrazný projev a společně jim to skvěle ladí. Živá kapela pod vedením Sáry Bukovské, která se ujala i hudebního nastudování, šlapala jak hodinky a sálala nakažlivou energií. Texty písní zazněly v angličtině, což by někomu, kdo anglicky nemluví, mohlo poněkud vadit. Trochu mi na premiéře chyběl režisér Ondřej Sokol, postrádali jsme ho dokonce už i na tiskové konferenci k představení, která premiéře předcházela. Jeho nepřítomnost nikdo divákům nevysvětlil, a tak jsme byli ponecháni rozpačitému dojmu, že měl zrovna na práci asi něco důležitějšího…

Každá z hereček si zahrála více rolí, obzvláště zdařile jim šli chlapiJako Fionulla vystoupila Berenika Suchánková, která si zdařile a obdivuhodným způsobem zahrála i chlapa. V mužské roli se vyřádila i Marta Dancingerová, která si zahrála roli Mandy. Kylah ztvárnila Eva Burešová, Oriu Petra Kosková, jako Chell jsme viděli Alenu Hladkou a jako Kay Annu Kotlíkovou. Všechna děvčata si své role užívala, dá se říci, že se holky vyřádily. Rozverná nálada pokračovala i během děkovačky a na následné after party, kde se v průběhu večera přidaly k návštěvníkům premiéry i samotné aktérky a tvůrci inscenace. Když se zamyslím nad touto komedií, nejsem si jistá, kterou cílovou skupinu bude bavit. Dle tvůrců je inscenace určena především mladému publiku.

Alena Hladká umí prodat své vnady Petra Kosková si zahrála Oriu Berenika Suchánková umí velmi přesvědčivě zahrál i chlapa Eva Burešová řádila coby Kylah
Marta Dancingerová skvěle ztvárnila Mandu i dvojroli chlapa Premiéru si nenechal ujít ani Martin Schreiner Na afterparty dostala Sára Bukovská za hudební zpracování inscenace pochvalu od Pavly Břínkové Anna Kotlíková si zahrála Kay

Osoby a obsazení
Fionulla Berenika Suchánková / Anna Fialová
Kylah Eva Burešová / Kristýna Daňhelová