Muzikál Hedwig stavil druhé narozeniny

Producent Libor Svoboda, překladatel a režisér Pavel Košatka, Roman Tomeš coby Hedwig a Elis Ochmanová jako YitzhakV Malostranské besedě se v úterý 27. února 2024 v 17:30 hodin konala oslava druhého výročí od premiéry muzikálu Hedwig a její Angry Inch, na které se sešli představitel Hedwig zpěvák a herec Roman Tomeš, Elis Ochmanová, která ztvárňuje jeho partnera Yitzaka, a nemohl chybět ani překladatel a režisér Pavel Košatka, ani řada dalších oslavenců z řad muzikantů a tvůrčího týmu. Roman a Elis již v kostýmech dávali novinářům rozhovory a na závěr setkání nechyběl ani dort se dvěma ohňstroji a malý raut. Premiéra Hedwig se uskutečnila 17. února 2022 v klubu Malostranská beseda, a od té doby je zde tato show uváděna pravidelně jedenkrát či dvakrát měsíčně.

Na oslavě nemohl samozřejmě chybět ani dortHedwig je žena, která se narodila ve východním Německu v mužském těle. Není však transsexuálka, které by operace pomohla objevit vlastní pravou identitu. Je obětí rozhodnutí svého milence a operace, která se nepovedla. Muzikál Johna Camerona Mitchella a Stephena Traska měl premiéru na off-Broadwayi na Manhattanu v Jane Street Theater 14. února 1998. Poté byl uveden v londýnském West End i na Broadwayi a z osmi nominací na cenu Tony proměnil ve výhru čtyři. Traskova hudba byla nominována na cenu Grammy, filmová verze Hedwig z roku 2001 získala také několik prestižních cen, či trofejí z festivalů Berlinale, Sundance a nominaci na Zlatý glóbus.

Novináři mohli zhlédnout část zkouškyU nás inscenace aspirovala na několik nominací: nominace na Cenu Divadelních novin 2022 za muzikál roku, nominace na Cenu divadelní kritiky 2022 za Mužský herecký výkon – Roman Tomeš, nominace na Ceny Thálie 2022 v kategorii Muzikál, opereta a jiné hudebně dramatické žánry – Roman Tomeš a Vendula Příhodová, Anketa portálu i-divadlo.cz – Mužský výkon sezóny 2021/22 v kategorii muzikál – Roman Tomeš, Anketa portálu i-divadlo.cz – Nejlepší překlad sezóny 2021/22 – Pavel Košatka a Petr Soukup a Nejodvážnější divadelní počin roku 2022 – Reflex.

Hedwig nosí vzadu na kostýmu „umělecky ztvárněnou vagínu“Po malé oslavě v Malostranské besedě jsme si mohli nafotit část zkoušky a byli jsme pozváni na zhlédnutí samotného představení. A stálo to skutečně za to, protože jeho součástí bylo i jedno velké narozeninové překvapení v podobě zcela nečekaného hosta. Ale nejdříve pár slov k inscenaci jako takové. Překladatel a režisér Pavel Košatka našel pro realizaci české verze Hedwig tradiční hudební klub Malostranská beseda, který je tak akorát velký, aby během inscenace docházelo k nenásilnému kontaktu mezi Hedwigem a diváky. Zdá se, že Roman každou reprízou získává jistotu a v dialogu s publikem je čím dál tím odvážnější.

Velkým narozeninovým překvapením bylo vystoupení Tiffany RichbitchRoman Tomeš jako Herwig exceluje, jde doslova s kůží na trh, během večera vypráví svůj příběh, který ilustruje odvážnými písněmi s texty jedinečného básníka a textaře Petra Soukupa. Postupně sundává jednotlivé slupky, části kostýmů a paruk, odhaluje své pocity a svou duši, až na konci zůstává stát před publikem ve své mrazivé nahotě. Před Romanovým hereckým a pěveckým výkonem je nutno smeknout, rovněž tak musím ocenit skvělý překlad, dramaturgické a režijní vedení Pavla Košatky. Vedle Hedwig má svůj dramatický vývoj i druhá postava, jeho partner Yitzak, kterého skvěle ztvárnila Elis Ochmanová. Pohybové složky inscenace se ujal choreograf a tanečník Tomáš Smička, obdiv si zaslouží i tvůrci kostýmů, společnost Vecizveci.cz a autorka masek a paruk Jarmila Kamínková.

Hedwig a Tiffany roztančily celý sálObrovským překvapením večera a zlatým hřebem se stal příchod exkluzivního narozeninového hosta – Tiffany Richbitch, která se nečekaně objevila uprostřed děje a pustila se s Hedwig do vtipného rozhovoru, který obě zakončily společným fenomenálním duetem "It's Raining Men". Když spolu Hedwig a Tiffany tančily uprostřed řady diváků, zvedly je ze sedadel a strhly k nadšenému tanečnímu řádění. Tiffany měla tak dokonalé líčení a skvělý kostým včetně lodiček na vysokém podpatku, že všem chvíli trvalo, než si uvědomili, že to je v ženském převleku osobně sám Ondřej Brzobohatý. Celkový dojem z představení podtrhla i živá kapela pod vedením klavíristy Petra Ožany. I když v dalších reprízách diváci Tiffany bohužel neuvidí, představení je tak strhujícím, emotivním a silným zážitek, že vám ho mohu z celého srdce jen vřele doporučit. Vstupenky seženete v pokladně Malostranské besedy nebo v síti Ticketstream na https://www.ticketstream.cz/akce/hedwig-a-jeji-angry-inch-160003.

Roman Tomeš exceluje v roli Hedwig Roman Tomeš s režisérem Pavlem Košatkou Oslavu narozenin Hedwig se nenechala ujít ani manželka Romana Míša Tomešová Hedwig na oslavě pózovala novinářům
Velkým překvapením večera byla Tiffany Richbitch Hedwig s Tiffany předvedly úvodní humorný dialog Na děkovačku už přišel odlíčený Ondřej Brzobohatý Hedwig zahrála i píseň na klavír
Tiffany řádila i mezi diváky Tiffany divákům svým vystoupením vyrazila dech Tiffany Richbitch to v Malostranské besedě pořádně rozjela Tiffany umí své půvaby patřičně prodat
Za klávesy usedl Petr Ožana Bicí obsluhoval Tomáš Knotek Kytary se chopil Jiří Chmela Na baskytaru hrál Dalibor Pelc
tn OC24C-00269 Yitzhaka skvěle zahrála Elis Ochmanová Děkovačka Elis Ochmanová, Roman Tomeš a kapela: baskytara Dalibor Pelc, bicí Tomáš Knotek, klávesy Petr Ožana a kytara Jiří Chmela Na konci představení Hedwig obnaží své tělo i duši

Osoby a obsazení
Hedwig Roman Tomeš
Yitzhak Elis Ochmanová